Je wilt graag werken aan jezelf. Je hebt goede voornemens en hoe zorg je ervoor dat je bereikt wat je graag wilt bereiken?

Je hebt voor jezelf doelen gesteld, voornemens, iets voor ogen wat je dit jaar graag wilt bereiken. Helaas gebeurde in het verleden wel eens dat het bereiken en volhouden van deze resultaten en het gedrag dat daarbij hoort je niet lukte. Je raakte snel afgeleid door ditjes en datjes, je motivatie zakte weg en voordat je het wist heb je de handdoek in de ring gegooid. En was je terug bij af. Dit jaar wordt het anders en gaan we er samen voor zorgen dat het een suces wordt!

In deze blog gaan we jou meer vertellen over hoe je jouw doelen dit jaar bereikt. Dat doen we niet door te zeggen dat je voldoende moet bewegen, slapen en de juiste voeding moet eten. Nee, we gaan ervoor dat jij de juiste mindset krijgt die nodig is om je doelen dit jaar te bereiken. Als jij de juiste mindset hebt zul je gaan bereiken wat jij graag wilt bereiken.

We gaan ervan uit dat je weet wat je graag wilt bereiken, want laten we eerlijk zijn. Daar begint het mee he? Zonder stip aan de horizon zwerven we maar wat doelloos rond. Laten we er even gemakshalve vanuit gaan dat jouw doel voor 2020 is: Je wilt graag fit zijn, lekker in je vel zitten en alle energie van de wereld hebben.

Hoe pak je dat aan?

Laat los wat in het verleden is gebeurd. Als je blijft hangen in dat wat er in het verleden niet gelukt is, zul je niet verder komen. Je bent teleurgesteld doordat je misschien toen niet door hebt gepakt, of omdat het je niet lukte om af te vallen. Als je hierin blijft hangen heb je geen energie over om te werken aan dat wat vandaag belangrijk is. Achterom kijken is gevaarlijk voor als je vooruit wil.

Je intentie of doel moet dus iets positiefs zijn, zo zul je ook de juiste stappen gaan zetten die nodig zijn om dat te bereiken wat je graag wil. Een positief doel daagt je uit, geeft je energie en het vuur gaat weer aan om lekker aan de slag te gaan.

Wel doen                                                                                                            Niet doen

Meer bewegen                                                                      Stoppen met bankhangen

Meer groente en fruit eten                                                 Stoppen met snoepen

2x in de week een moment voor mezelf                          Stoppen met niet zorgen voor mezelf

Door dingen wél voor jezelf te doen, door wél te eten wat je lichaam nodig heeft ga je geen ‘mindfuck’ met jezelf aan door jezelf dingen te ontzeggen. Meer bewegen betekent niet automatisch dat bankhangen slecht is en dat je dit dus niet zou moeten doen. Bankhangen is prima en ook heerlijk om zo nu en dan eens te doen.

Hetzelfde geldt voor het eten van meer groente en fruit, deze voedingsmiddelen geven je energie, ze bevatten vitamines, mineralen, vezels en nog veel meer. Door dit te eten zul je je automatisch een stuk fijner voelen. Als jezelf als tegenhanger van ‘meer groente en fruit eten’ ook vindt dat je moet stoppen met snoepen, verbind je het eten van meer gezonde dingen aan iets negatiefs. Je ontzegt je namelijk iets wat je graag wilt. Ik heb namelijk nieuws voor je:

Je lichaam wilt helemaal niet stoppen met snoepen, het schreeuwt om die suikers, vetten, zouten en alle andere rommel. Je gedachtes zullen de boel gaan saboteren om tóch die suikers te krijgen, want dat is wat het diep van binnen wil. Door jezelf klem te zetten dat je niet meer mag snoepen van jezelf, verlies je je het grotere geheel uit het oog.

Je wilde namelijk een fit en gezond lichaam. Weer lekker in je vel zitten!!

Opdrachten voor deze week:

  1. Ga aan de slag met je doelen voor 2020. Wat wil je graag bereiken? Hoe zie je dat voor je? Formuleer je doelstellingen positief.
  2. Laat los wat je niet meer nodig hebt, maak je handen vrij om dat aan te kunnen pakken wat je nodig hebt om vooruit te kunnen.
  3. Blijf niet hangen in de negatieve energieën uit het verleden.
  4. Vraag jezelf iedere dag af of dat wat je vandaag hebt gedaan heeft bijgedragen aan het bereiken van je doelen. Stuur en coach jezelf iedere dag een beetje bij.

Lees blog 2: haalbare doelen stellen.