In deze reeks nemen we jou mee op reis om dit jaar je doelen te bereiken.

In deel 1 hebben we gekeken naar wat je graag wil bereiken dit jaar. Welke stip aan de horizon heb je gezet? Ook heb je je negatieve ervaringen en energieën losgelaten zodat je een stap vooruit kunt zetten.

In deel 2 hebben we gekeken hoe je je doel haalbaar en realistisch kunt maken.

Vandaag gaan we een plannetje smeden om ook in beweging te komen, want door er alleen maar over te blijven nadenken en dromen kom je nooit daar waar je graag wilt zijn!

KLAAR VOOR ACTIE?

Ben je al in de actie modus gekomen of droom je nog steeds over je eindbestemming? Wellicht heb je al een kleine stap in de richting gezet, maar moet er nog een hele weg bewandeld worden. Als je iets aan jezelf wil veranderen moet er een enorm verlangen zijn, of een noodzaak om te veranderen. Je motivatie moet krachtig zijn om iets te willen veranderen. Blijf je roepen dat je ooit wel eens wil afvallen, maar je voelt het niet tot in je tenen dat je het écht graag wil? Dan zul je nooit in de actiemodus komen en zal er niets veranderen. Je moet weten waarom je het doet en waarom je het wilt.

MINDSET BIJ JE DOELEN

Welke gedachtes komen bij je naar boven als je denkt aan deze doelen? Het kan goed zijn dat je deze gedachtes niet direct opmerkt, maar dat je ze onbewust voelt en ervaart. Neem een paar minuutjes voor jezelf de tijd om na te denken over deze gedachtes. Zijn het positieve of negatieve gedachtes? Wordt je erdoor afgeremd of krijg je hierdoor energie?

Afremmende gedachtes zijn bijvoorbeeld:

  • “Ik kan dat niet.”
  • “Ik hou het niet vol”
  • “Mijn partner vindt het niks als ik dit ga doen”
  • “Ik heb het al druk”
  • “Wanneer moet ik dat doen dan?”
  • “Het kost me te veel energie”
  • “Met vreemde mensen, ik ken daar niemand”

Zulk soort gedachtes zijn belemmerende, negatieve gedachtes. Ze houden je tegen om in beweging te komen. Als je een doel, of in elk geval een richting hebt, is het juist belangrijk om in beweging te komen. Als jij niet de eerste stap zet en daarna de tweede en als je niet beweging blijft, zul jij je bestemming niet bereiken. Dan blijft je doel dat stipje aan de horizon. Je kunt iets heel graag willen. Je kunt heel enthousiast zijn en ook gemotiveerd, maar uiteindelijk is het een kwestie van beginnen en in beweging komen: DOEN!

Nu is die eerste stap zetten, vaak doodeng.

Iets houdt je tegen, alsof je tegen een grote muur oploopt. Je lichaam en mind willen namelijk helemaal niet veranderen. Veranderingen zijn nieuw, eng en spannend. Je weet niet goed wat je kunt verwachten en daarom wordt je eigenlijk door jezelf ‘voor de gek’ gehouden om toch maar te blijven doen wat je altijd al deed. De manier waar op je denkt bepaald dus je succes. Blijf jij over jezelf denken: ik kan dit niet, mij lukt dit niet, mij is dit niet gegund andere wel. Dan kunnen we je op een briefje geven dat het ook 100% niet gaat lukken. Dan kunnen we je nog 20x opbellen, iedere minuut van de dag een schop onder je kont geven; het zal geen succes worden.

Dit heeft ook heel veel te maken met de eerste blog: zorg ervoor dat je voornemens positief zijn. Een positieve mindset, zorgt voor positieve oplossingen, bega je een ‘misstap’, pad de draad de dag erna gewoon weer op.

Opdrachten:

  1. Neem een paar minuutjes de tijd, sluit je ogen en denk aan je doel voor 2020. Wat heb jij jezelf als doel gesteld? Hoe voelt dit doel voor jou? Benauwd het je of geeft het je juist energie? Voel je je krachtig als je eraan denkt?
  2. Welke gedachtes belemmeren jou om in je kracht te staan?
  3. Waardoor kom je niet in beweging?
  4. Hoe zou je deze gedachtes kunnen ombuigen naar positieve gedachtes?
  5. Kom in actie! Ga het doen, blijf jezelf niet kwellen met alleen maar dromen. Let’s start! Wat kun je VANDAAG al doen?motivatie doelen