We kennen allemaal dat gevoel wel: sommige mensen vallen af waar je bij staat en bij jou lijkt er geen verschil te zijn. HOE DAN?! Hoe doen ze dat toch? Ik vraag het me regelmatig af.

Ik heb altijd ‘last’ van de verwen momentjes die ik mezelf gun. Ben ik een tijdje goed bezig dan beloon ik mezelf met teveel chocolaatjes en lekkere hapjes. Het is dan niet of of maar en en en en en… (na het lezen van de blog van Tessa over cheat meals, dacht ik “aha! that’s me!” haha). Sinds de bevalling van ons tweede zoontje ben ik weer actiever. Ik sport bij TEN en/of thuis en maak regelmatig een flinke wandeling. Zie ik verschil? Amper! Is er verschil? Wel degelijk! Maar langzaam het gaat langzaam. Vorige week had ik een ‘teleurstellende’ InBody meting bij Jos en besprak met hem wat nou de grootste afvalgeheimen zijn. Hij somde ze voor me op:

  • Stel realistische verwachtingen. Waar sta je nu? Hoe lang ben je al aan het sporten? Begin je net pas of ben je al langer actief bezig? Hoe ziet je leven eruit? Heb je, net zoals ik, twee jonge kinderen en is het zeer hectisch thuis? Of is er ruimte voor ritme en regelmaat? Zijn er fysieke beperkingen die sporten en of gewichtsverlies in de weg zouden kunnen staan? Kortom ben realistisch, aankomen gaat niet over 1 nacht ijs en afvallen al helemaal niet (HELAAS!)
  • Ben en BLIJF consistent. Week in – week uit. Je kunt variĆ«ren in voeding en in de manier van bewegen, als je maar gaat. Ook hierbij geldt weer, het gaat niet over 1 nacht ijs.
  • Lukt het je niet om bij TEN te sporten? Een actieve leefstijl gaat om meer dan alleen sporten in de sportschool. Neem de fiets, maak ‘s avonds nog een lekkere wandeling of ga een dagje in de tuin werken.
  • Een switch maken in je leefstijl vergt veel doorzettingsvermogen. Hoe vaak denk je niet: “heeft dit wel zin? Waar doe ik het allemaal voor?” Deze belemmerende gedachtes kunnen je weerhouden om je doel te bereiken. Houd jezelf dan hieraan vast: “Just keep going. Just show up & go.” Je hebt deze belofte aan jezelf gemaakt en je gaat je er aanhouden, no matter what!
  • Het allerbelangrijkste is dat afvallen gewoon tijd nodig heeft. Heb jij een doel voor jezelf gesteld? Door iedere dag op je voeding te letten, de gezonde keuzes te maken, wekelijks voldoende te bewegen, voldoende slaap te nemen en stress te verminderen zul je resultaat zien. Doe dit dag in dag uit en dat heeft (helaas) tijd nodig.
  • Blijf aardig voor jezelf, ook al zie je misschien de eerste MAANDEN geen verschil. Er is daadwerkelijk iets aan het veranderen. Geef je lichaam de tijd om zich aan te passen aan je doel. Geef jezelf de tijd om te wennen aan die nieuwe leefstijl, het andere voedingspatroon, vaker naar de sportschool, misschien meer voorbereidingen rondom je voeding, vaker naar de supermarkt, vaker nee zeggen op feestjes en andere gelegenheden. Dit alles heeft tijd nodig.

Met al deze tips in mijn achterhoofd ga ik komende maanden weer aan de slag om de beste versie van mezelf te worden. Deel deze blog met een vriend of vriendin die dit ook even moet horen. Zo helpen we elkaar :)!